Page 12 - BROSURA_vzgoja in izobrazevanje v RS

Basic HTML Version

12
Organizacija in upravljanje izobraževanja v Sloveniji
Organizacija in upravljanje
izobraževanja v Sloveniji
Cilji izobraževanja v Sloveniji
Temeljni cilj sistema vzgoje in izobraževanja v Sloveniji je
zagotavljanje
optimalnega razvoja posameznika
ne glede na spol, socialno in kulturno
poreklo, veroizpoved, rasno, etnično in narodno pripadnost ter telesno in duševno
konstitucijo oziroma invalidnost.
Po ustavi je v Sloveniji izobraževanje svobodno. Osnovnošolsko izobraževanje je
obvezno in se financira iz javnih sredstev. Država je dolžna ustvarjati možnosti, da si
državljani lahko pridobijo ustrezno izobrazbo. Univerze in visoke šole so avtonomne.
Učni jezik
je slovenski, italijanska in madžarska narodna skupnost imata na
narodno mešanih območjih pravico do vzgoje in izobraževanja v svojem jeziku.
Ustava varuje tudi položaj romske skupnosti, ki živi v Sloveniji, in ji zagotavlja
posebne pravice. Otroci priseljencev imajo pravico do osnovnošolskega
izobraževanja pod enakimi pogoji kot državljani Republike Slovenije.
Nacionalna in lokalna raven upravljanja
V Sloveniji je sistem vzgoje in izobraževanja organiziran v glavnem kot javna
služba. Z izvajanjem
javno veljavnih programov
jo uresničujejo javni in zasebni
zavodi ter zasebniki s koncesijo. Z zakonom je določeno, da je
javna šola laična
,
šolski prostor pa avtonomen; v javni šoli je prepovedana politična in konfesionalna
dejavnost. Z zakonom je omogočeno tudi ustanavljanje zasebnih izobraževalnih
institucij, ki izvajajo lastne programe s pravico javnosti. Tako je omogočena tudi
izbira izobraževanja v skladu s svetovnim nazorom.
Država in lokalna skupnost imata pri upravljanju javnih zavodov več vlog:
je regulator, ustanovitelj, glavni financer in nadzornik. Ministrstvo, pristojno
za izobraževanje in visoko šolstvo, je pooblaščeno za načrtovanje in vodenje
izobraževalnih politik in pripravo sistemskih predpisov. Pripravlja ali sodeluje
pri pripravi nacionalnih programov in finančnih načrtov za predšolsko vzgojo,
osnovno, srednje, višje in visoko šolstvo. Pripravlja merila za financiranje javne
službe in skrbi za izvrševanje proračunov. Sodeluje pri urejanju sistema plač,
statusni ureditvi zaposlenih in pripravlja programe investicij in investicijskega
vzdrževanja. Za srednje, višje in visoko izobraževanje odloča ali (vladi) predlaga
soglasja k razpisu za vpis in razmestitvi programov. Oblikuje informacijski sistem
za vse ravni izobraževanja. V imenu države po predstavnikih sodeluje tudi v