Leta 1999 je UNESCO 21. 2. razglasil za mednarodni dan maternega jezika, in sicer v spomin na protest in smrt bengalskih študentov, ki so 21. februarja 1952 v Bangladešu zahtevali enakopravnost za svoj materni jezik, bengalščino. Letos UNESCO v ospredje postavlja temo »Večjezično izobraževanje za trajnostne prihodnosti«.

Po oceni Statističnega urada Republike Slovenije v Sloveniji ob slovenščini, materinščini večine govorcev, »živi« še več kot 50 materinščin. Zato je izobraževanje v večjezičnosti pomembno ne le z vidika globalizacije in gospodarskih interesov, ampak so spodbujanje kulturne in jezikovne raznolikosti ter večjezičnosti, razvoj zavesti o različnih jezikovnih in kulturnih tradicijah po vsem svetu temelji za razumevanje, strpnost in dialog.

Trden in zdrav temelj za večjezičnost pa je in bo ostala materinščina – govorica, ki smo se je najprej naučili. Za vsakega človeka ima posebno čustveno vrednost. V njej se najlažje in najbolj pretanjeno izražamo. Kamor koli gremo, jo »nosimo« s seboj. V njej najlažje doživljamo, razumemo, čustvujemo in razmišljamo. V maternem jeziku tudi sanjamo. Jezikoslovci si še danes niso enotni, koliko različnih jezikov je na svetu: ocenjujejo, da jih je med 4.000 in 10.000. Nekateri jeziki so materinščina za petdeset ali več milijonov ljudi (npr. kitajščina, španščina, angleščina, hindijščina, arabščina, portugalščina, bengalščina, ruščina, japonščina itd.), drugi jeziki – kot npr. slovenščina – so materinščina manjšega števila govorcev. Prav vse materinščine, ne glede na število govorcev, pa so enakovredne in enako dragocene. Pravica do materinščine je osnovna človekova pravica.

V Sloveniji je zato ključnega pomena ohranjanje in razvoj slovenščine na vseh področjih javne rabe, zlasti pa v okviru celotne vertikale izobraževanja in za vse jezikovne potrebe, vključno z jezikom znanosti. Prav tako moramo z dolžno občutljivostjo ohranjati pogoje tudi za učenje drugih materinščin. V interesu nas vseh je sožitje, ki temelji na razumevanju. Razumevanje pa se gradi na podlagi komunikacije. In ker je verbalna komunikacija najpomembnejša vrsta komunikacije med ljudmi, je prav izobraževanje v večjezičnosti pot k trajnostni prihodnosti, kar v letošnjem sporočilu svetu poudarja tudi UNESCO. 

Vir: MK, 21. 2. 2017

(Skupno 15 obiskov, 1 današnjih obiskov)